.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
احتمال حضور اعتدالیون در انتخابات مجلس دوازدهم؛؛
ائتلاف یاران روحانی و لاریجانی علیه پایداری
حدود ۷ ماه مانده به برگزاری انتخابات مجلس و در شرایطی که به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو نیز همچون یکی، دو انتخابات پیش از این، چندان امیدی به حضور ندارند، به نظر می‌رسد تنها طیف جدی‌‌ای

جهان‌صنعت:  حدود ۷ ماه مانده به برگزاری انتخابات مجلس و در شرایطی که به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو نیز همچون یکی، دو انتخابات پیش از این، چندان امیدی به حضور ندارند، به نظر می‌رسد تنها طیف جدی‌‌ای که می‌تواند رقیب جناح راست و اصولگرایان تندرو باشد، اعتدالیون یا به بیان دقیق‌تر اصولگرایان میانه‌رو باشد. آن هم در حالی که اصلاح‌طلبان اینجا و آنجا از تداوم شرایطی گفته و می‌گویند که به باور آنان، مانع از حضور پررنگ و پرتعداد کاندیداهایشان در انتخابات مجلس یازدهم در اسفندماه ۹۸ و انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در خردادماه ۱۴۰۰ شده بود.

 

اما اعتدالیون یا آنطور که به نظر صحیح‌تر می‌آید «اصولگرایان میانه‌رو» به‌واقع از حضورشان در انتخابات پیش‌رو اطمینان دارند؟! هرچند برای یافتن پاسخ قطعی این پرسش باید چندماهی دندان روی جگر بگذاریم و منتظر بمانیم، اما آنطور که از شواهد و قرائن پیداست، دستکم نیروهای منتسب به این جریان سیاسی همچون اصلاح‌طلبان امید چندانی به تاییدصلاحیت کاندیداهایشان در انتخابات پیش‌رو ندارند؛ به‌ویژه آنکه در همین انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر، نه‌تنها اصلاح‌طلبان تشکیلاتی همچون تاجزاده و اصلاح‌طلبان میانه‌رو همچون اسحاق جهانگیری، بلکه حتی اصولگرایان سنتی همچون علی لاریجانی نیز ردصلاحیت شدند و این یعنی، حالا این طیف از نیروهای اصولگرا همچون اعتدالیون و البته همچون اصلاح‌طلبان، نمی‌توانند به حضورشان در انتخابات اطمینان داشته باشند؛ نکته‌ای که از قضا همین دیروز از سوی یکی از چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی مورد تاکید قرار گرفت.

 

مرتضی جوادی‌آملی فرزند آیت‌الله جوادی‌آملی که به‌تازگی مهمان برنامه تلویزیونی حضور بود، در بخشی از سخنانش به این مهم اشاره کرد و در پاسخ به این پرسش که آیا عدم مشارکت یا قهر برخی نیروها با انتخابات، در تناقض با خواسته آنها در به‌کارگیری همه سلیقه‌ها در مدیریت کشور نیست، گفت: «انتظار آنها این است که با آنها صادقانه برخورد شود. من تصریح می‌کنم؛ کمتر شخصیتی به خدمت و بزرگواری و جایگاه جناب آقای علی لاریجانی می‌شناسم. ایشان امین مقام معظم رهبری بودند و سال‌ها در کرسی ریاست مجلس، آبرو بخشیدند و در قوانین مصوب شده نقش بسزایی داشتند. وی در جایگاه اجتماعی و فرهنگی خوب و دانش و شخصیت دانشگاهی و فرزند یک مرجع دینی هستند.» او اضافه کرد: «خب وقتی یک شخصیت در این حد به این صورت کنار زده شود، آیا فکر می‌کنید دیگران می‌آیند؟ خب می‌گویند وقتی که چنین شخصیتی به این راحتی و به بهانه اینکه فرزندت آنجا هست؟» او اضافه کرد: «خب اما الان دیگر تمام شد؛ یک بار آمدند دو بار آمدند، سه بار آمدند، ده بار آمدند ولی الان از این به بعد دیدند که آمدنشان هتک حرمت است؛ شما بالاتر از این هتک حرمت برای آقای لاریجانی و بعد از ۳۰، ۳۵ سال خدمت به این نظام از آن وقتی که در سپاه بودند و در صداوسیما بودند و در ارشاد بودند و در مجلس بودند و مشاور آقا بودند؛ خب شما یک شخصی را در این سطح به راحتی رد کردید، دیگر از مردم انتظار دارید که بیایند چکار کنند؟!»

 

همزمان با این سخنان فرزند آیت‌الله جوادی‌آملی، اما برخی نیروهای سیاسی نزدیک به رئیس پیشین مجلس در اظهاراتی جداگانه به مسائلی مشابه پرداختند. تحرکاتی رسانه‌ای که شاید بتوان باتوجه به همزمانی آنها با یکدیگر، آنها را نوعی کنش سیاسی در آستانه انتخابات پیش‌رو تفسیر کرد. در این میان غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی که در مجلس دهم ریاست فراکسیون نزدیک به علی لاریجانی را برعهده داشت و در دوره نهم نیز از اعضای شورای مرکزی فراکسیونی بود که به این عنوان فعالیت می‌کرد، در گفت‌وگویی با ایلنا به این مهم پرداخته و گفته: «امروز عده‌ای به زور لگد می‌زنند و بچه‌های انقلابی را از قطار بیرون می‌اندازند و خودخواهانه تمام قطار انقلاب را به خودشان و یک تعداد محدودی اختصاص داده‌اند، در صورتی که این کارها اشتباه است.» او با تاکید بر ضرورت مقابله با خالص‌سازی گفته است: «دوقطبی‌سازی از جمله کارهایی است که مردم را عصبانی می‌کند. چرا یک عده روی اعصاب مردم راه می‌روند؟ آن هم در حالی که رهبر معظم انقلاب ۴ رکن اساسی را مشخص کردند، ولی متاسفانه شاهد هستیم مجموعه‌ها و نهادهایی که برگزارکننده انتخابات هستند، به هر دلیلی ورود نکردند.» نماینده ادوار رشت در مجلس گفته است: «سوال اینجاست که جریان خالص‌ساز، یکدست‌ساز و همدست‌ساز امروز کشور را به کجا رسانده؟ نرخ فساد، نرخ فقر، نرخ بیکاری، شرایط اقتصادی در چه وضعیتی است؟ مشخص است برنامه‌هایی که داشته‌اید ناموفق بوده، حداقل از این ۲، ۳ سال درس بگیرید و بازگردید و کاری کنید یک وفاق ملی ایجاد شود.» جعفرزاده‌ایمن‌آبادی همچنین گفت: «جریان نفوذی در حاکمیت به‌دنبال ناراضی‌تراشی است، عده‌ای دنبال این هستند که مردم را بی‌خود و بی‌جهت ناراضی کنند و همین‌ها باعث شده متاسفانه آن چیزی که تا امروز شاهدش بودیم، شکل گیرد. دعا می‌کنم این اتفاق نیفتد، اما شواهد و قرائن تا اینجای کار نشان می‌دهد انتخابات داغی پیش‌رو نداریم و مقصرش هم تندروی‌های یک عده قلیل و خاص هستند.»

 

در حالی که این چهره نزدیک به علی لاریجانی از این دست تندروی‌ها ابراز نگرانی کرده، همزمان یکی از چهره‌هایی که در زمان حیات آیت‌الله هاشمی به‌عنوان مشاور ایشان فعالیت می‌کرد نیز دیدگاهی مشابه را مطرح کرده است. غلامعلی رجایی که در گفت‌وگو با یک پایگاه خبری- تحلیلی نزدیک به اصولگرایان میانه‌رو به بیان نکاتی درباره آرایش سیاسی انتخابات اسفندماه پرداخته، می‌گوید: «در انتخابات مجلس بیشتر رقابت بین اصولگراها خواهد بود، چون اکثریت قریب به اتفاق اصلاح‌طلبان رویه سکوت پیش گرفتند، به این معنا که نه انتخابات را تحریم و نه مردم را تشویق به مشارکت می‌کنند، بنابراین جریان اصلاحات در رقابت اسفندماه حضور نخواهد داشت.» او که معتقد است نهایتا حدود۱۰ درصد از اصلاح‌طلبان، آن هم به‌صورت غیرتشکیلاتی و انفرادی وارد گود رقابت شوند، می‌گوید: «پایداری یک قطب از انتخابات مجلس دوازدهم خواهد بود و به غیر از زمان احمدی‌نژاد، تا امروز هیچ‌گاه پایداری را آنقدر فعال برای تصرف کرسی‌های مجلس نداشتیم اما قطب دیگر انتخابات هنوز آرایش مشخصی به خود نگرفته است.» او همچنین با تایید احتمال نقش‌آفرینی اعتدالیون گفته: «آقای روحانی در سایه عمل می‌کند و آقای نوبخت در پیشانی کار انتخاباتی اعتدالی‌ها قرار دارد. جریان آقای لاریجانی نیز فعال است و هر دو مجموعه هدف‌شان تنگ کردن جا برای پایداری است.» رجایی با تاکید بر برنامه‌ریزی این دو جریان نزدیک به روحانی و لاریجانی در شهرستان‌ها گفت: «تنور انتخابات با آرای خاکستری گرم و شعله‌اش برافروخته می‌شود اما به‌دلیل مشکلات اقتصادی طاقت‌فرسا، این هیزم در حال حاضر خیس است و قابل سوختن و اشتعال نیست.»

 

بدین‌ترتیب به نظر می‌رسد در شرایطی که خبری از حضور پررنگ اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو نیست و اصولگرایان تندرو نیز هر روز بیش از پیش به‌سمت منتهی‌الیه راست گام برمی‌دارند و رادیکال و رادیکال‌تر می‌شوند، یاران روحانی و لاریجانی در تلاش هستند تا مگر در ائتلافی با یکدیگر، تا حد توان، در مقابل پایداری‌ها ایستادگی کنند تا اندکی از افراط آنان بکاهند.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.141 seconds.